| Назад | Напред |


Глава XXII
ЗА ЗАКОННИТЕ КЛЕТВИ И ОБРОЦИ

1. Позволените от Закона клетви са част от поклонението пред Бога1. При тях, когато има основателен повод, заклеващият се тържествено призовава Бога да засвидетелства онова, което той твърди или обещава, и да отсъди дали е истинно или е измамно това, в което се заклева2.

1 Втор. 10:20; Ис. 45:23; Римл. 14:11; Фил. 2:10-11 / 2 Изх. 20:7; Лев. 19:12; Римл. 1:9; II Кор. 11:31; Гал. 1:20; II Лет. 6:22-23

2. Човек трябва да се заклева само в Божието име, като го употребява с най-голямо и свято страхопочитание и преклонение1. Следователно лековерната или прибързана клетва в това славно и страшно Име, както и клетвата изобщо в името на каквото и да било друго нещо, е грях и трябва да се презира2. Но при сериозни и значими случаи клетвата е оправдана от Божието Слово, както съгласно новия, така и съгласно стария Завет3; затова позволените от закона клетви, изисквани от законна власт по подобни въпроси, трябва да се полагат4.

1 Втор. 6:13; Ис. Нав. 23:7 / 2 Изх. 20:7; Йер. 5:7; Мат. 5:33-37; Яков 5:12 / 3 Евр. 6:16; II Кор. 1:23; Ис. 65:16 / 4 III Цар. 8:31; Неем. 13:25; Ездр. 10:5

3. Онзи, който полага клетва, трябва да осъзнае тежестта на този тържествен акт, така че да не потвърждава нищо друго освен това, за което е напълно убеден, че е истина1. Човек трябва да се обвързва чрез клетва единствено с онова, което е добро и праведно или за което той е убеден, че е такова, както и което е способен и решен да изпълни2.

1 Изх. 20:7; Лев. 19:12; Йер. 4:2; Ос. 10:4 / 2 Бит. 24:2-9; Неем. 5:12-13; Екл. 5:2,5

4. Клетвата трябва да се формулира, като се следва ясния и общоприет смисъл на думите, без неясноти или неизказани мисли1. Тя не може да съдържа принуда към грях; но задължава да бъде изпълнено всичко, споменато в нея, което не е грешно, макар да е неизгодно за заклеващия се2. Клетвата не може да бъде престъпвана, дори и да е положена пред еретици или невярващи3.

1 Йер. 4:2; Пс. 24:4 / 2 I Цар. 25:22,32-34; Пс. 15:4 / 3 Йез. 17:16-19; Ис. Нав. 9:18-19; II Цар. 21:1

5. По същността си оброкът наподобява клетвата, с която се обещава нещо. Той трябва да се прави с подобна духовна предпазливост, както и да се спазва с подобна вярност1.

1 Числ. 30:2; Ис. 19:21; Екл.5:4-6; Пс. 61:8; 66:13-14

6. Оброкът трябва да се прави единствено пред Бога и пред никое друго същество1. За да бъде приет, трябва да е доброволен, породен от вяра и съзнание за дълг, да се осъществява с благодарност за получена милост или за онова, което очакваме да получим, като това ни кара да се вречем още по-неотклонно да изпълним необходимите си задължения или някакви други неща – дотолкова, доколкото те съответстват на желаното от нас2.

1 Пс. 50:14; 76:11; 116:14 / 2 Втор. 23:21-23; Бит. 28:20-22; I Цар. 1:11; Пс. 66:13-14; 132:2-5

7. Никой не може да се обрече да извърши нещо забранено в Божието Слово или нещо, което би осуетило изпълнението на които и да било задължения заповядани там, или нещо, което надхвърля собствените му сили и за чието осъществяване Бог не му е обещал да му даде способност1. В това отношение монашеските оброци за неизменен безбрачен живот, заклета бедност и постоянно подчинение, са толкова далеч от една по-висока степен на съвършенство, че представляват суеверни и греховни капани, в които никой християнин не трябва да бъде въвличан2.

1 Деян. 23:12-14; Марк 6:26; Числ. 30:5,8,12-13 / 2 Мат. 19:11-12; I Кор. 7:2,9; Евр. 13:4; Еф. 4:28; I Сол. 4:11-12; I Кор. 7:23



Предишна глава | Съдържание | Следваща глава

превод Copyright © Издателство Нов Човек, 1997