Левите идеологии непрестанно твърдят, че капитализмът не е успял да удовлетвори хората. Това е напълно
вярно, защото не е в природата на икономическите системи да удовлетворяват никого. Икономическите идеологии, обхващащи
целия политически спектър, обещават рог на материалното изобилие, който ще избърше всяка сълза. Като правят това, те
изпадат в идолопоклонство. От самото начало християнската позиция е, че хората получават удовлетворение, когато бъдат
примирени с Бога, а не когато придобиват богатство. Идолопоклонствата на мамона се противопоставят основно на
предупреждението на Исус, че “ животът на човека не се състои в изобилието на имота му” (Лука 12:15). Етическото
предписание, което съпътства тази позиция, е удовлетворението; затова апостолът казва, че “като имаме прехрана и
облекло, те ще ни бъдат достатъчно” (1 Тим. 6:8). И отново, “не се увличайте в сребролюбие; задоволявайте се с това,
което имате” (Евр. 13:5). Ето защо Маркс нарича религията опиум за народите; той ясно вижда, че християнската вяра е
противоположна на завистта, на стремежа за повече, от които зависи неговата революция.
Какво става с тези, които отхвърлят този съвет? “А които ламтят за обогатяване, падат в изкушение,
в примка и в много глупави и вредни страсти, които потопяват човеците в разорение и погибел”
(I Тим. 6:9). Тези, които са описани по този начин, съвсем естествено отхвърлят и изказването на Исус, че
“по-блажено е да дава човек, отколкото да получава” (Деян. 20:35). В книга с подзаглавие “Защо имайки повече, хората
не са станали по-щастливи?” Джереми Сийбрук разказва ужасяваща история за мизерията в съвременна Великобритания,
пионер в пътя, по който тръгват Съединените щати. Всичките му надежди за социалистически рай на земята са разбити, но
той си вади грешни заключения от преживяното. Той продължава да е убеден, че материализмът е добро нещо, но е опорочен
от лоши хора. Той не може да види, че лишаването от човешки качества и експлоатацията, за които говори със съжаление,
са неразделни от системата, която защитава.[95]
Идолопоклонствата на мамона са единодушни, че е по-благословено да получаваш, отколкото да даваш;
следователно тяхната етика е етика на получаването. Политическите икономики, които ги следват, са инфлационни и
преразпределителни. Те въздигат благовидни форми на кражба в принципи за добродетел и застават в позицията на онези,
за които пророкът обявява: “Горко на онези, които наричат злото добро, а доброто зло” (Исая 5:20). Ето защо не са
най-опасни най-лошите елементи на обществото, а онези, които обществото смята за най-достойни за уважение и доверие,
точно както в Стария завет: обект на гнева на пророците са принцовете, съдиите и религиозните водачи.
Има още един аспект на идолопоклонството, който води до преразпределение. И двата завета говорят за
Бога като за един, който въздава съд на експлоататорите и избавление на техните жертви. По думите на Магнификата:
Така както идолопоклонствата на мамона имитират създаването на ценни неща от нищото чрез политиката на
инфлация, така също имитират изкупителния процес чрез схеми за преразпределение.
Присъдите идват по начини, които подхождат на злините, които ги провокират. Нашата политика на алчност
е спряла натрупването на богатство, с което бяхме свикнали, и вече сме започнали да унищожаваме капитални ресурси, чието
натрупване е отнело три века. Правейки това, ние сме презрели библейския принцип, че сме настойници на материалните
блага, а не техни господари. Царствата на Израил и Юда правят същото и пророческите гласове по онова време ги
предупреждават, че техните престъпления ще доведат до съд, който ще съсипе икономическото им благополучие.
Пророците не предписват техническо разрешение за икономическото разорение, което идва от алчността
и идолопоклонството. Единствено покаянието и вярата могат да помогнат. Нашите икономически трудности като че ли нямат
връзка с онези времена, но различията са само на повърхността. Идолите на мамона канят и нас да поставим надеждите си
в богатството, казват ни, че е по-добре да получаваш, отколкото да даваш, изкушават ни да пожелаваме това, което е на
ближния, убеждават ни, че сме ощетени, защото не притежаваме толкова, колкото желаем, а най-накрая извращават чувството
за справедливост, което единствено може да запази мира. Ако продължим да им се покланяме, безпокойството и недоволството,
които бележат нашето общество сега, са само мостра от унищожението, което предстои. Безкрайните претенции, които
неутолимата алчност отправя към оскъдните ресурси, не могат да доведат до друг край.
[1]
Constantino Bresciani-Turroni, The Economics of Inflation: A Study of Currency Depreciation in Post-War Germany,
trans. Millicent E. Sayers (London: George Allen and Unwin, 1937 [1931]), p. 42.
[2]
Aubrey Jones, The New Inflation (London: Andre Deutsch, 1973), p. 30.
[3]
За обяснение на този въпрос виж Gary North, An Introduction to Christian Economics (Nutley, NJ.: Craig Press,
1973), pp. 4-6.
[4]
M. I. Rostovtzeff, The Social and Economic History of the Roman Empire, 2nd ed., 2 vols. (Oxford: Clarendon,
1957 [1926]), vol. 1, pp. 470-72.
[5]
Theodore H. White, In Search of History: A Personal Adventure (New York: Harper and Row, 1978), p. 75.
[6]
Изчислено от информация дадена от Банката на Федералния резерв в Сейнт Луис, U.S. Financial Data, Nov. 19, 1982,
pp. 4f.
[7]
Процесът обобщен тук може да се научи от всеки учебник по икономика. Пригодено обяснение има в безплатната публикация
разпространявана от Банката на Федералния резерв в Чикаго, Modern Money Mechanics: A Workbook on Deposits, Currency
and Bank Reserves, rev. ed., 1968.
[8]
John Maynard Keynes, Monetary Reform (New York: Harcourt, Brace, 1924), pp. 47, 63, 69.
[9]
Bresciani-Turroni, Economics of Inflation, p. 104.
[10]
Виж например, Robinson G. Hollister and John L. Palmer, “The Impact of Inflation on the Poor,” Redistribution to the
Rich and the Poor: The Grants Economics of Income Redistribution, eds. Kenneth E. Boulding and Martin Pfaff (Belmont,
Calif: Wadsworth, 1972), pp. 269f.
[11]
Твърдението може да се проследи най-добре в книгата на старшия икономически съветник на де Гол, Jacques Rueff,
The Monetary Sin of the West, trans. Roger Glemet (New York: Macmillan, 1972).
[12]
Andrew Dickson White, Fiat Money Inflation in France (Irvington-On-Hudson, N. Y.: Foundation for Economic
Education, 1959 [1912]), p. 51; за отличен анализ на ролята на дълга виж Robert Lee, Faith and the Prospects of
Economic Collapse (Adanta: John Knox, 1981), особено 3 гл.
[13]
Milton Friedman and Anna Jacobson Schwartz, A Monetary History of the United States (Princeton: Princeton Univ.
Press, 1963), p. 696.
[14]
Sidney Homer, A History of Interest Rates, 2nd ed. (New Brunswick, N.J.: Rutgers Univ. Press, 1977), pp. 3f.
[15]
George P. Lukacs, The Passing of the Modern Age (New York: Harper and Row, 1970), p. 87.
[16]
Charles Curran, “The Politics of Envy,” The Spectator, December 6, 1957, pp. 780f. По-рано Дороти Сейърс, есеист
и автор на детективски романи, пише, че Англия е влязла в “катерича хралупа на икономическо объркване... като е приела
социална система основана на Завист и Сребролюбие.” Creed or Chaos (New York: Harcourt, Brace, 1949), p. 46.
[17]
Helmut Schoeck, Envy: A Theory of Social Behavior, trans. Michael Glenny and Betty Ross (London: Seeker and
Warburg, 1969), p. 148.
[18]
Peter Drucker, The End of Economic Man (London: Heinemann, 1939), pp. 131f.
[19]
E. J. Mishan, “A Survey of Welfare Economics, 1939-1959,” The Economic Journal (London), vol. 70, June 1960,
pp. 247f., цитирано в Schoeck, Envy, p. 30; Abba P. Lerner, The Economics of Control (New York: Macmillan,
1944), p. 41. Лернер признава, че в подхранването на “съперническите инстинкти,” това, което хората наричат нужди,
е прекомерно преувеличено.
[20]
Schoeck, Envy, pp. 150-54.
[21]
Vladimir Bukovsky, To Build a Castle: My Life as a Dissenter, trans. Michael Scammell (New York: Viking, 1978),
pp. 106f.
[22]
John Rawls, A Theory of Justice (Cambridge: Harvard Univ. Press, 1971), pp. 143f. Робърт Нозик, който не е съгласен
с творбата на Роулс, въпреки това я описва с тези думи: “Това е извор на просветителни идеи, изградени заедно в една
прекрасна цялост. Сега политическите философи трябва или да работят в рамките на теотията на Роулс, или да обяснят, защо
не го правят.” Robert Nozick, Anarchy, State, and Utopia (New York: Basic Books, 1974), p. 183.
[23]
Herman Kahn, William Brown, and Leon Martel, The Next Two Hundred Years: A Scenario for America and the World
(New York: William Morrow, 1976), pp. 49f.
[24]
Daniel Bell, The Cultural Contradictions of Capitalism (New York: Basic Books, 1976), p. 21.
[25]
Daniel Bell, The Coming of Post-Industrial Society: A Venture in Social Forecasting (New York: Basic Books, 1973),
passim.
[26]
Drucker, End of Economic Man, p. 205; Aleksandr I. Solzhenitsyn, The Gulag Archipelago, 1918-1956: An
Experiment in Literary Investigation, trans. Thomas P. Whitney (New York: Harper and Row, 1973), vol, p. 13.
Солженицин заключава: “Ние чисто и просто заслужихме всичко, което се случи впоследствие.” Cf. Bukovsky, To Build
a Castle, p. 102: “Всички бяха виновни: Тези, които фактически извършиха убийството, тези, които дадоха нареждането,
тези, които одобриха резултатите, и дори тези, които запазиха мълчание. Всеки в това изкуствено общество изпълнява дадената
му роля, за която е бил възнаграден.” Също Frank H. Knight, Freedom and Reform: Essays in Economics and Social
Philosophy (New York: Harper, 1947), p. 21: “Първата работа на политическия лидер е да продължава да бъде политически
лидер, и неговите действия и думи трябва да се оценяват единствено от гледна точка на тяхната ефикасност за постигане на
тази цел. Обичаен навик на критикуващите политици е да го критикуват за водене на добра политика. Това е очевидна глупост.
Не е възможно, нито съвместимо с демократичните идеи един политик да върши това, което гласоподавателите не харесват.”
[27]
R. H. Tawney, Religion and the Rise of Capitalism (New York: Harcourt, Brace, 1937 [1926]), p. 286.
[28]
Bertrand de Jouvenel, The Ethics of Redistribution (Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1951), pp. 46-8.
[29]
Ivan Illich, Deschooling Society (New York: Harper and Row, 1970), p. 113.
[30]
Bell, Cultural Contradictions of Capitalism, p. 233.
[31]
North, Introduction to Christian Economics, pp. 86-9; виж също E. J. Mishan, Growth: The Price We Pay
(London: Staples Press, 1969), p. 4 and passim.
[32]
Kenneth E. Boulding, The Economy of Love and Fear: A Preface to Grants Economics (Belmont, Calif.: Wadsworth,
1973), unpaginated preface.
[33]
Benjamin A. Okner, “Transfer Payments: Their Distribution and Role in Reducing Poverty,” Redistribution to the Rich
and the Poor: The Grants Economy of Income Distribution, Kenneth E. Boulding and Martin Pfaff, eds. (Belmont, Calif.:
Wadsworth, 1972), p. 65.
[34]
Murray Weidenbaum, Government-Mandated Price Increases: A Neglected Aspect of Inflation (Washington: American
Enterprise Institute for Public Policy Research, 1975), p. 79.
[35]
Bernard J. Frieden, The Environmental Protection Hustle (Cambridge: M.I.T. Press, 1979), pp. 5f. and
passim.
[36]
Jonathan R. T. Hughes, The Governmental Habit: Economic Controls from Colonial Times to the Present (New York:
Basic Books, 1977), ch. 1 and 2. Студентите по класическа история знаят, че безбройните примери за преразпределение се
различават само в детайлите. Има анулиране на дълг, конфискуване и преразпределение на земя, доставки на зърно и
обществени гладиаторски игри. Древните политици, както съвременните, поддържат властта си като купуват общественото
благоразположение с чуждата собственост.
[37]
За относителните поощрения на митнически и безмитни бариери за защита от чуждестранна конкуренция виж Melvyn B. Krauss,
The New Protectionism: The Welfare State and International Trade (New York: New York Univ. Press for the
International Center for Economic Policy Studies, 1978), pp. 13-17.
[38]
Robert H. Bork, The Anti-Trust Paradox: A Policy at War With Itself (New York: Basic Books, 1978), p. 7.
[39]
John Semmons, “Regulation of the Truckers, by the Truckers, for the Truckers,” Reason, March 1979, pp. 26-29;
виж също E. Scott Royce, “The Hauling Cartel,” Inquiry, April 7, 1980, pp. 16-20.
[40]
Friedrich A. Hayek, The Road to Serfdom (Chicago: Univ. of Chicago Press, 1944), p. 77.
[41]
Murray Rothbard, “War Collectivism in World War I,” A New History of Leviathan: Essays on the Rise of the American
Corporate State, eds. Ronald Radosh and Murray N. Roth-bard (New York: Dutton, 1972), pp. 84f.,100; Eric Goldman,
Rendezvous with Destiny: A History of Modern American Reform (New York: Vintage, 1956 [1952]), pp. 237ff., 252ff.
[42]
Radosh and Rothbard, eds., New History of Leviathan, p. vi; Ronald Radosh, “The Myth of the New Deal,” in
Ibid., p. 157. Радош и Ротбард сриват предубедените твърдения на Arthur Schlesinger, Jr., The Vital Center.
Объркването по този въпрос често е толкова цялостно, че понякога писателите опровергават собствената си позиция без да го
осъзнават. Ето защита на държавната намеса в свободния пазар: “Вижте твърдите земеделски субсидии в Съединените Щати,
чиито гротескни действия наказват клиента три пъти повече. Този вид пазарна икономика безразсъдно се съревновава с
безразсъдността на войната.” Lewis Mumford, The Transformations of Man (New York: Harper and Brothers, 1956),
p. 213. Политиката, която Мъмфорд атакува тук, е продукт на държавната система, която той защитава, и единствената
защита срещу нея е свободният пазар, който той намира за противен. Далеч от това да бъде безразсъден, целенасоченият
резултат от преговори между законодатели и земеделски производители служи на интересите и на двете страни за сметка
на обществеността. Единственото безразсъдство е това на Мъмфорд.
[43]
Edward Tufte, Political Control of the Economy (Princeton, N J.: Princeton Univ. Press, 1978), p. 50.
[44]
Joseph A. Schumpeter, Capitalism, Socialism and Democracy, 5th ed. (London: George Allen and Unwin, 1976), p. 382.
[45]
“Всъщност, агенцията първоначално може да уреди клиентелата. След това може да предложи да изпълни изискването, за чието
създаване е помогнало. Дори членове на Конгреса често подтикват администратори да изложат на показ тяхната клиентела.”
Aaron Wildavsky, The Politics of the Budgetary Process (Boston: Little, Brown, 1964), p. 67.
[46]
Виж Hayek, Road to Serfdom, p. 43, за описание на това.
[47]
Artur Schlesinger, Jr., The Vital Center: The Politics of Freedom (Cambridge, Mass,: Riverside, 1962 [1949]).
[48]
Позицията на Гълбрайт е основана най-вече на работата на Гарднър Мийнс, която е претърпяла сериозни загуби от критики.
Мийнс публикува аргументите си в Pricing Power and the Public Interest: A Study Based on Steel (New York: Harper
and Brothers, 1962). За преразглеждане на доказателствата виж William H. Peterson, “Steel Price Administration: Myth and
Reality,” Central Planning and Neo-Mercantilism, ed. Helmut Schoeck and James W. Wiggins (Princeton, N.J.: D. Van
Nostrand, 1964), pp. 155-78; за допълнително аргументи срещу теорията за управление на цените виж Bell, Post-Industrial
Society, p. 156 and Schumpeter, Capitalism, Socialism and Democracy, p. 84.
[49]
Виж например, Jeremy Rifkin with Ted Howard, The Emerging Order: God in the Age of Scarcity (New York:
Putnam’s, 1979).
[50]
Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism, new ed. (New York: Harcourt, Brace, and World, 1966), p. 322.
[51]
C. Grayson Jackson, Jr., with Louis Neeb, Confessions of a Price Controller (Homewood Ill.: Dow Jones-Irwin,
1974), p. 199.
[52]
Bell, Cultural Contradictions of Capitalism, pp. 297f. Irving Kristol, Two Cheers for Capitalism (New
York: Basic Books, 1978), p. xi.
[53]
John Kenneth Galbraith, The New Industrial State (Boston: Houghton Mifflin, 1969), p. 397.
[54]
Виж например, Chester E. Finn, Jr., Scholars, Dollars, and Bureaucrats (Washington, D.C.: The Brookings
Institution, 1978).
[55]
P. T. Bauer, Dissent on Development: Studies and Debates in Development Economics (London: Weidenfeld and
Nicolson, 1971), p. 92.
[56]
Кристъл коментира същото явление на Запад: “Простата истина е, че професионалните класи на съвременните ни
бюрократизирани общества са въвлечени в класова борба с бизнес общността за позиции и власт. Неизбежно, тази класова
борба се ръководи под знамето на ‘равенството’ – знаме издигано също от средната класа в нейните
революции.” Two Cheers, pp. 176f. Трябва да добавим към наблюденията на Кристъл, че границите често не са
много точни. Не е трудно да се намери бизнесмен погълнат от бюрократите.
[57]
Скоро след Втората световна война, изследователите на бюрокрацията приемат факта, че администрацията и политиката
са неразделни. Вече не е възможно бюрократите да се смятат за безлики техници, просто следващи правилата, както ги
обрисува идеалът на Макс Вебер. Тази революция в тълкуването се води от Пол Епълби в Paul Appleby, Policy and
Administration (University, Ala.: Univ. of Alabama Press, 1949).
[58]
Emmette S. Redford, Democracy in the Administrative State (New York: Oxford Univ. Press, 1969), pp. 185ff.
[59]
Ernest van den Haag, “The Planners and the Planned,” Central Planning, eds. Schoeck and Wiggins, pp. 21, 36.
[60]
Daniel P. Moynihan, Maximum Feasible Misunderstanding: Community Action in the War on Poverty (New York:
Free Press, 1969), p. 25.
[61]
Jacques Ellul, The Technological Society, trans. John Wilkinson (New York: Knopf, 1964), p. 183. За други
изказвания на вяра в ефикасността на държавната намеса виж Reinhold Niebuhr, Moral Man and Immoral Society: A
Study in Ethics and Politics (New York: Scribner’s, 1952 [1932]), p. 33; John C. Bennett, The Christian as
Citizen (London: Lutterworth, 1955), p. 42; Joseph Fletcher, Moral Responsibility: Situation Ethics at Work
(Philadelphia:Westminster,1967), p. 205.
[62]
Това е заключението на Friedman and Schwartz, Monetary History, p. 698.
[63]
За разширено описание на това явление, виж Joseph S. Berliner, Factory and Manager in the USSR (Cambridge:
Harvard Univ. Press, 1957).
[64]
Robert L. Heilbroner, “The Missing Link(s),” Challenge, March-April, 1978, p. 17.
[65]
Robert L. Schuettinger and Eamonn F. Butler, Forty Centuries of Price Controls: How Not to Fight Inflation
(Washington, D.C.: The Heritage Foundation, 1979).
[66]
Friedman and Schwartz, Monetary History, pp. 557-61.
[67]
Thomas W. Hazlett, “The New York Disease Heads West,” Inquiry, May 26, 1980, pp. 12-18.
[68]
Ludwig von Mises, Bureaucracy (New Haven: Yale Univ. Press, 1946 [1944]), p. 82.
[69]
Raymond Aron, In Defense of Decadent Europe, trans. Stephen Cox (South Bend, Ind.: (Regnery/Gateway,
1979), p. 191.
[70]
Norman Podhoretz, Breaking Ranks: A Political Memoir (New York: Harper and Row, 1979), p. 97; Philip Rieff,
The Triumph of the Therapeutic: Uses of Faith After Freud (New York: Harper and Row, 1966), p. 254.
[71]
Това е позицията на Нийбур през 1932; виж Moral Man and Immoral Society, p. 89. Гълбрайт няма извинение, че
заема същата позиция през 1969; New Industrial State, p. 35.
[72]
Christopher Jencks, et al., Inequality: A Reassessment of the Effect of Family and Schooling in America
(New York: Basic Books, 1972), pp. 8f.
[73]
S. J. Marriott, “The Soul of Man,” in Towards a Christian Order (no editor) (London: Eyre and Spottiswoode,
1942), p. 13.
[74]
Reinhold Niebuhr, “Communism and the Clergy,” Christian Century, August 19, 1953, reprinted in Reinhold
Niebuhr, Essays in Applied Christianity, ed. D. B. Robertson (New York: Meridian, Living Age, 1959), p. 122.
[75]
Richard W. Kopcke, “The Decline in Corporate Profitability,” New England Economic Review, May-June, 1978, pp.
36-60. Копки е икономист от Банката на Федералния резерв в Бостън.
[76]
Keynes, Monetary Reform, p. 33.
[77]
Rostovtzeff, Social and Economic History of the Roman Empire, vol. 1, p. 392.
[78]
Robert Bacon and Walter Eltis, Britain’s Economic Problem: Too Few Producers, 2nd ed. (London: Macmillan,
1978), p. 106.
[79]
Tufte, Political Control of the Economy, p. 143.
[80]
Peter Berger, Religion in a Revolutionary Society (Washington, D.G.: American Enterprise Institute for
Public Policy Research, 1974), p. 14.
[81]
Walter Lippmann, An Inquiry into the Principles of the Good Society (Boston: Little, Brown, 1937), p. 130.
[82]
Rostovtzeff, Social and Economic History of the Roman Empire, vol. 1, pp. 54-8, 170-74, and passim.
[83]
Хайек говори за “съзнателното пренебрежение на всички дейности включващи икономически риск и моралния позор хвърлен
върху приходите, които позволяват поемането на рискове, но които само някои могат да спечелят.... По-младото поколение
днес е израснало в свят, в който в училище и пресата духът на търговската предприемчивост е представен с лоша слава и
печалбата е неморална, където да наемеш сто души е представено като експлоатация, но да командваш същия брой хора е
почтено.” Road to Serfdom, pp. 130f.
[84]
Jean-Francois Revel, The Totalitarian Temptation, trans. David Hapgood (Garden City, N.Y.: Doubleday, 1977), p. 263.
[85]
За повече примери виж Ben Stein, The View from Sunset Boulevard (New York: Basic Books, 1979). Джон Елсъм,
театрален критик за The Listener, коментира за наводнението от антипредприемачески пиеси, които се показват
навсякъде на Запад, често с финансовата подкрепа на правителствата: “Известен присъщ бяс заразява много театри на
Запад... докарвайки до лудост цели компании и съвети с добри намерения и слаба художествена изработка. Това е като
да гледаш някой имитиращ християнството култ, с неговите фанатици и мъченици, да превзема площадите на спокойни
градове и да подплашва конете. Властите се отнасят към тези нови луди с уважение, защото никой не знае кой ще е
следващият когото ще ухапят, или какви ще са последствията.”
[86]
Sir Richard Acland, “What Shall the New Order Be? The Case for Common Ownership,” Toward a Christian Order,
p. 146.
[87]
Да дам един пример, това е позицията на William Stringfellow, Dissenter in a Great Society: A Christian View
of Crisis in America (New York: Holt, Rinehart, and Winston, 1966), p. 33.
[88]
Например, Ричард Бюб, учен от университета Стенфорд, пишейки от консервативна протестантска перспектива, описва
метода и целта на системата на частната стопанска инициатива като конкуренция и изгода и съответните аспекти на
социализма като съдействие и обслужване. Richard H. Bube, The Human Quest: A New Look at Science and the Christian
Faith (Waco, Tex.: Word, 1971), p. 235.
[89]
Sidney Dark, “Socialism: The Only Way to Democracy,” in Toward a Christian Order, p. 189.
[90]
Солженицин е взел цифрите от руския статистик Иван Курганов. Aleksandr I. Solzhenitsyn, Warning to the West
(New York: Farrar, Straus, and Giroux, 1976), p. 129.
[91]
Frederic Bastiat, The Law, trans. Dean Russell (Irvington-on-Hudson, N.Y.: Foundation for Economic Education,
1950 [1850]), p. 12.
[92]
“Това систематизиране на обществото в което значителен брой от семействата и отделните личности са принудени чрез
определен закон да работят в полза на други семейства и личности, като характеризират цялата общност със значението
на такъв труд, наричаме РАБОЛЕПНА ДЪРЖАВА.” Hilaire Belloc, The Servile State (New York: Henry Holt, 1946
[1912]), p. 16.
[93]
Изказването на Смит за невидимата ръка е по-добро от популярната му форма. Той казва, че човек, който инвестира парите
си “цели само собствената си печалба, и в този, както и в много други случаи, се ръководи от невидима ръка, за да
допринесе за резултат, който не е част от неговото намерение. Нито винаги е най-зле за обществото, че резултатът не
е част от намерението му.” Adam Smith, An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations, ed.
Edwin Cannan (New York: Modern Library, 1937), p. 423. Въпреки това, той нарежда декорите за другите да добавят към
това, което той има предвид. Той използва либерално Bernard de Mandeville’s Fable of the Bees, подзаглавието
на която е Private Vices, Public Benefits, идеална добавка към либертарианската употреба на невидимата ръка.
[94]
Max Weber, The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, trans. Talcott Parsons (London: George Allen
and Unwin, 1930), p. 53. Райнхолд Нийбур смята, че американският материализъм се корени в сливането на идеята на
Джеферсън, че добродетелта произхожда от благоденствието с пуританската идея, че благоденствието произхожда от
добродетелта. Но това обяснение не дава сметка за приликите на американския материализъм с този в други западни
страни. Виж Niebuhr, The Irony of American History (New York: Scribner’s l952), p. 53.
[95]
Jeremy Seabrook, What Went Wrong? Why Hasn’t Having More Made People Happier? (New York: Pantheon Books,
1978), pp. 14 and passim.