Когато една цивилизация стане идолопоклонническа, хората силно се
променят. В един вид противоположно освещаване, идолопоклонникът се
променя по подобие на обекта, пред който се прекланя. Израил “ходиха
след суета, и станаха суетни” (Йер. 2:5). Както се изразява псалмистът:
Кръвожадните богове пораждат кръвожадни хора. Ако някой мисли, че
случайността управлява вселената, действията му не следват определена
цел. Ако хората все повече смятат, че отмъстителността управлява,
нараства и легиона на поклонниците на Сатана – можем да
очакваме повече човешки жертви. Ако броят на хората, които вярват че
Бог е любов намалее, можем да очакваме по-малко хора да мислят, че
действията подбудени от любов са морално наложителни. Затова за всеки
индивид или общество, религиозните въпроси са основните, които
управляват човешкото поведение, независимо дали го вярват или не.
Това стои зад заключението на Бътерфийлд, че за две хиляди години
обикновеното християнско благочестие е направило огромни промени в
западното общество, а по-голямата част от историците са останали
напълно слепи за него. Всекидневното проповядване на любовта и
смирението като добродетели е направило моралния пейзаж неимоверно
по-различен от това, което би бил той иначе, и сега започваме да осъзнаваме какъв би бил животът без тях.
Въпреки че е деист, Томас Джеферсън пише в Декларацията за
независимост, че “всички хора са създадени равни, че са
надарени от своя Създател с определени неотменими права,”
защото библейското мислене е било втъкано в основата на обществото, в
което той съзрява. При други обстоятелства подобни идеи не биха били
толкова “очевидни” истини. Когато библейската вяра
отслабне, хората запазват начина си на мислене и навика за
самоконтрол. Етичните навици остават, след като вярата, която ги е
създала, си отиде. Но накрая идва поколение, което вече е загубило
навиците, и тогава поведението се променя радикално. Когато Израил
започва да се покланя на ханаанските богове, става само въпрос на
време нацията да започне да пролива невинна кръв (Пс.106:34-39). От
това не могат да ни опазят законите и разпоредбите, които стават
празни думи, когато хората презрат закона, който стои зад тях. В
училище изучаваме историцистките възгледи за съдбата и ни е трудно да
си представим колко крехки са нашите институции. Те могат да оцелеят
по време на управлението на нечестиви хора и това се е случвало
често, но те не могат да устоят дълго на настойчивото желание на
хората нечестието да господства, на непрестанната хвалба, че злото е добро.
Поколението, което живее сега, е запазило много от навиците на
библейската вяра. Тези останки са като усмивката на чешърския котарак
от Алиса в страната на чудесата, която остава за малко, след
като съществото, в което е въплътена, изчезне. Усилената
благотворителна дейност на хуманитаризма не би била възможна в
общество с различно историческо наследство. Солженицин изказва мнение защо той и
негови приятели, студенти от университета, отказват да приемат
предложението да се присъединят към тайната полиция малко преди
началото на Втората световна война, въпреки облагите, произтичащи от
това. “Без да осъзнаваме, ние бяхме изкупени от дребните медни
монети, останали от златото, което нашите праотци бяха натрупали във
време, когато моралът беше нещо важно и разликата между доброто и
злото просто се усещаше със сърцето.”[63]
След като става един от най-ефективните хуманитарни лидери на
своето време, Елеонор Рузвелт разказва, че в своето детство тя
всекидневно запаметявала библейски стихове и химни. Тя смята за
любопитен факта, че дори по-късно в живота, в критични моменти,
винаги си спомняла подходящите пасажи, които я напътствали.[64]
Последната частица здраве може да остане за известно време, след като
нужните условия за поддържане на здравето са били премахнати. Докато
капиталните запаси на старата вяра не са изчерпани напълно, те
продължават да носят частица социален приход. Сделка в стила на Фауст
е привлекателна заради краткосрочните облаги, а съмнителните ѝ
аспекти не изглеждат толкова ужасяващи, защото са отложени в
далечното бъдеще. Гибън погрешно смята циганското лято на Римската
империя, както го нарича Тойнби, за златен век. Тойнби използва
термина “упадък” със специално значение, а именно
прекратяване на периода на развитие на цивилизацията, преди нейния
разпад. През тази фаза се разкриват някои от най-зрелищните
постижения, скриващи факта, че краят наближава. Затова и упадъкът е
белязан от словесни сблъсъци между оптимистите и песимистите, които
се позовават на външни явления, които изпращат противоречиви сигнали,
но не успяват да проникнат до причиняващата патология.
Тази асинхронна връзка между моралната причина и материалното
следствие често обърква схващанията ни и ни дава погрешни очаквания.
Противно на много исторически примери, радикалните промени могат да
се случат много бързо. Несъзнателният хегелианизъм често замъглява
тази възможност, защото налага идеята, че събитията имат предполагаема нужда от “развитие,”
или иначе казано, материалистична презумпция, която не може да
разбере същността на радикалната морална промяна, без първо да намери
материална причина, която да я причинява. Подобно обяснение трябва да
се даде за грешката на Хъксли от 1931 да постави Прекрасния
нов свят в бъдещето след шест века. По-късно той осъзнава
това и към 1958 със съжаление заключава, че неговите най-лоши
страхове вече са ни постигнали.[65]
Но нищо от това, което ни е постигнало, не е непоправимо. Ако успеем
да видим, че ние сами сме си причинили неприятностите, покаянието и
вярата могат да поправят щетите. Иначе бъдещето не носи нищо хубаво,
само мрачно осъждение. В такъв случай това общество най-вероятно ще
последва съвета на пророка: “Когато извикаш, нека те отърват сбирщината на идолите ти!” (Исая 57:13).
[1]
Arnold J. Toynbee, A Study of History, abridg. D. C. Somervell, 2 vols. (New York: Oxford
Univ. Press, 1947, 57), vol. 1, pp. 190f. Тук Тойнби осигурява цитати от Тукидид и Херодот.
[2]
Walter Lippmann, An Inquiry into the Principles of the Good Society (Boston: Little, Brown, 1937), p. 48.
[3]
Anthony Burgess, 1985 (Boston: Little, Brown, 1978); Roberto Vacca, The Coming Dark Age, trans. J.S.
Whale (Garden City, N. Y.: Doubleday, 1973), p. 6; L.S. Stavrianos, The Promise of the Coming Dark Age
(San Francisco: W.H. Freeman, 1976); Jean-Francois Revel, The Totalitarian Temptation, trans. David Hapgood
(Garden City, N. Y.: Doubleday, 1977), p. 256; Jack Kemp, An American Renaissance: A Strategy for the 1980s
(New York: Harper and Row, 1979), p. 1.
[4]
Peter Drucker, The End of Economic Man (London: William Heinemann, 1939), p. 10; Crane Brinton, A History
of Western Morals (New York: Harcourt, Brace and World, 1959), p. 414, n. 1 and passim.
[5]
Paul Hazard, The European Mind (1680-1715) (New Haven: Yale Univ. Press, 1952), p. xv.
[6]
Robert L. Heilbroner, An Inquiry into the Human Prospect (New York: Norton, 1974), p. 26.
[7]
Jacques Ellul, The Technological Society, trans. John Wilkinson (New York: Knopf, 1964), p. 99 and passim.
[8]
“Поне още сто години трябва да се преструваме пред себе си и пред всички, че честното е нечестно и нечестното е
честно; защото нечестното е полезно, а честното не е. Сребролюбието и лихварството и предпазливостта трябва да бъдат
нашите богове за малко по-дълго. Защото само те могат да ни изведат на светло от тунела на икономическа неизбежност.”
“Economic Possibilities for our Grandchildren,” Essays in Persuasion, pp. 371f., цитирано в Herman Kahn
and Anthony J. Wiener, The Year 2000: A Framework for Speculation on the Next Thirty-Three Years (London:
Macmillan, 1967), p. 215.
[9]
Vacca, The Coming Dark Age, pp. 4ff.; Herman Kahn et al., The Next Two Hundred Years: A Scenario
for America and the World (New York: William Morrow, 1976), pp. 10-16.
[10]
Ludwig von Mises, Bureaucracy (New Haven: Yale Univ. Press, 1946 [1944]), p. 125; но виж книгата му
Omnipotent Government (New York: Arlington House, 1969 [Yale Univ. Press, 1944]), p. 120:
“Не е останала надежда за цивилизация, когато масите одобряват вредни политики.”
[11]
Идеята е взета от Robert N. Bellah, The Broken Covenant: American Civil Religion in Time of Trial (NewYork:
Seabury, 1975), p. ix. Бела казва, че тази замяна не е предимство. “Всъщност тя само изостря тенденциите, които мисля,
че са в сърцето на проблемите ни. Ако проблемите ни са... главно морални и дори религиозни, тогава усилията да ги
заобиколим с чисто технически организационни съображения може само да ги влоши.”
[12]
Thomas Szasz, “The Freedom Abusers,” Inquiry, February 5, 1979, pp. 4-6.
[13]
Цитирано в Robert D. Linder and Richard V. Pierard, Twilight of the Saints: Biblical Christianity and Civil
Religion in America (Downers Grove, Ill.: InterVarsity Press, 1978), p. 164.
[14]
По въпроса виж Toynbee, A Study of History, passim, especially vol. 1, pp. 49, 120, 245, 259f.,
419, 455-66; vol. 2, pp. 98, 120, 347.
[15]
Крейн Бринтън, който не е пуритан, неодобрява невежото осъждане на пуританския принос към Западната цивилизация в
полза на примитивизма. “Те заслужават по-добро отношение от наша страна; може би от тях можем да научим почти толкова
колкото от зуните, хопите и самоанците.” A History of Western Morals, p. 232. През 1977 Уил Дюран коментира
в интервю, че горните класи напоследък са започнали да имитират пролетаритарната реч, като използват
“език, който е бил ограничен до улицата.” Тойнби използва подобни илюстрации.
[16]
Arnold Toynbee, Reconsiderations (New York: Oxford Univ. Press, 1961), pp. 446f.
[17]
Cf. John A. Lukacs, The Passing of the Modern Age (New York: Harper and Row, 1970), p. 129f.: “Популярността на
това което се наричаше рок енд рол беше сигнал за пролетарния и варварски напредък в настъпващите Тъмни Векове....
Свързващият симптом, който беше типичен за всички форми на изкуството беше култът към грозотата.” Също новелистът и
критик John Gardner, On Moral Fiction (New York: Basic Books, 1978), p. 16: “По-голямата част от изкуството
днес е или банално, или лъжливо. Винаги е имало лошо изкуство, но само когато общия светоглед и естетическата теория
на дадена култура са се изкривили, лошото изкуство е това към което повечето творци се стремят, обърквайки лошото с добро.”
[18]
Jacques Barzun, The House of Intellect (New York: Harper Torchbooks, 1961 [1959]), pp. 4-8.
[19]
Daniel Bell, The Cultural Contradictions of Capitalism (New York: Basic Books, 1976), p. 84.
[20]
Helmut Thielicke, Nihilism: Its Origin and Nature with a Christian Answer, trans. John W. Doberstein (New York:
Schocken Books, 1969 [1961]), p. 151.
[21]
Norman Podhoretz, Breaking Ranks: A Political Memoir (New York: Harper and Row, 1979).
[22]
Aleksandr I. Solzhenitsyn, A World Split Apart: A Commencement Address Delivered at Harvard University June 8,
1978 (New York: Harper and Row, 1979).
[23]
Max Scheler, Ressentiment, ed. Lewis A. Coser, trans. William W. Holdheim (Glencoe, Ill.: Free Press, 1961
[1915]), p. 74.
[24]
R.G. Collingwood, The Idea of Nature (New York: Oxford Univ. Press [Galaxy], 1960 [1945]), p. 175. Като
суров пример за това какво Колингууд вероятно има предвид, виж Gunther S. Stent, The Coming of the Golden Age:
A View of the End of Progress (Garden City, N. Y.: Natural History Press, 1969). Стент, виден генетик, е доволен
от края на разума, който вече няма да е нужен, защото няма да има какво да се научава – толкова сме напреднали по
пътя към пълното познание. “Смъртните хора скоро ще живеят като богове, без сърдечна болка и далеч от скръбта, докато
центровете им за удоволствие са правилно свързани” (p. 73).
[25]
Gerhard Lenski, The Religious Factor: A Sociological Study of Religion's Impact on Politics, Economics and
Family Life (Garden City, N. Y.: Doubleday, 1961), pp. 298f., 322.
[26]
Тази идея е изразена съвсем ясно в The New Demons, trans. C. Edward Hopkin (New York: Seabury, 1975),
passim, especially, pp. 213-20. Cf. Will Herberg, Protestant-Catholic-Jew, rev. ed. (Garden City,
N. Y.: Doubleday Anchor, 1960 [1955]), p. 271: “В Съединените щати категоричният секуларизъм—враждебността или явното
безразличие към религията—е второстепенна и гаснеща сила; секуларизмът който е обзел американското съзнание се намира в
самите църкви и се изразява чрез мъже и жени, които искрено са отдадени на религията.”
[27]
Margaret Mead, Blackberry Winter: My Earlier Years (New York: Pocket Books, .1975 [New York: William Morrow,
1972]), p. 322; Milton Friedman, Tax Limitation, Inflation and the Role of Government (Dallas: The Fisher
Institute, 1978), p. 6 l; Erich Fromm You Shall be as Gods: A Radical Interpretation of the Old Testament
(New York: Holt, Rinehart, and Winston, 1966).
[28]
Oswald Spengler, The Decline of the West, 2 vols., trans. Charles Francis Atkinson (New York: Knopf, 1926,
1928), vol. 2, p. 310; Max Weber, Economy and Society: An Outline of Interpretative Sociology, 3 vols., ed.
Guenther Roth and Claus Wittich, trans. Ephraim Fishoff et al. (New York: Bedminster Press, 1968), vol. 2, p. 601.
[29]
C.S. Lewis, God in the Dock, ed. Walter Hooper (Grand Rapids, Mich.: Eerdmans, 1970), p. 181; cf. William F.
Albright, From the Stone Age to Christianity: Monotheism and the Historical Process, 2nd ed. (Garden City, N.
Y.: Doubleday Anchor, 1957), p. 23: “Сега отново виждаме религиозния свят изправен пред належащата необходимост да
избере между библейски теизъм и източен пантеизъм, който заплашва да помете теистичната вяра, както я тълкуват
нео-гностицистките религиозни мислители от съвременния Запад.”
[30]
Arianna Stassinopoulos, After Reason (New York: Stein and Day, 1978), p. 170.
[31]
Peter L. Berger, The Noise of Solemn Assemblies: Christian Commitment and the Religious Establishment in
America (Garden City, N. Y.: Doubleday, 1961), p. 65.
[32]
Цитирано в Roland Huntford, The New Totalitarians (New York: Stein and Day, 1972), pp. 176ff.
[33]
Walter W. Heller, New Dimensions of Political Economy (Cambridge: Harvard Univ. Press, 1966).
[34]
John Maynard Keynes, Monetary Reform (New York: Harcourt, Brace, 1924), pp. 72ff.
[35]
Lewis Mumford, The Transformations of Man (New York: Harper and Brothers, 1956), pp. 212f.
[36]
Виж обяснението на Wehrwirtschaft in Drucker, The End of Economic Man, p. 134 and passim.
[37]
Robert Bacon and Walter Eltis, Britain's Economic Problems: Too Few Producers, 2nd
ed. (London: Macmillan, 1978), p. 114.
[38]
Max Weber, The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, trans. Talcott Parsons (London: George Allen
and Unwin, 1930), p. 182.
[39]
Нийл Голдшмид, министър на транспорта в кабинета на президента Картър, признава точно преди да отстъпи от длъжност
какво са казвали безброй икономисти в продължение на години: “Правителството на САЩ ни позволи да се превърнем от
нация която внася една трета от горивото си в нация която внася почти 50%, защото липсваше политическа смелост да
престане да контролира цената на горивото.” Все пак политическата същност на енергийните ни програми е много по-силна
отколкото това изявление признава.
[40]
M.I. Rostovtzeff, The Social and Economic History of the Roman Empire, 2nd ed., 2 vols. (Oxford: Clarendon,
1957 [1926]), vol. 1, pp. 530f.
[41]
John Maynard Keynes, The Economic Consequences of the Peace, цитирано в Paul Johnson, Enemies of Society
(New York: Atheneum, 1977), p. 86: “Няма по-умело или по-сигурно средство за събаряне на съществуващата основа на
дадено общество от това да се поквари валутата. Процесът въвлича всички скрити сили на икономическия закон от към
страната на разрушението, и го прави така, че никой не може да го разпознае.”
[42]
Например, това е позицията на Кенет Булдинг, който свързва изграждането на обществото със субсидиращата икономика.
Виж Boulding, The Economy of Love and Fear: A Preface to Grants Economics (Belmont, Calif.: Wadsworth, 1973),
pp. 112ff.
[43]
Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism, new ed. (New York: Harcourt, Brace, and World, 1966), pp. 327ff.
[44]
Daniel P. Moynihan, Maximum Feasible Misunderstanding: Community Action in the War on Poverty (New York:
Free Press, 1969), pp. 180f. Също p. 179: “Реакцията сред много от по-активните социални учени... не е ужас от
безредие, а почти приветствие. Колко е велико да живееш в интересни времена!”
[45]
Toynbee, A Study of History, vol. 1, pp. 440f. Тъй като все още не е можел да разпознае противопоставящо се
движение на аскетизма, Тойнби размишлява, че разпада на Запада може да не е много напреднал.
[46]
Chief Justice Earl Warren, цитиран в Raoul Berger, Government by Judiciary: The Transformation of the Fourteenth
Amendment (Cambridge: Harvard Univ. Press, 1977), p. 408. Бергер цитира известния коментар на съдия Стоун от 1936,
че “единствената пречка при упражняването ни на власт е собственият ни усет за самоконтрол.”
[47]
Solzhenitsyn, A World Split Apart, p. 17; G.K. Chesterton, The Man Who Was Orthodox, ed. A.L. Maycock
(London: Dobson, 1963), p. 87.
[48]
Mortimer J. Adler, The Difference of Man and the Difference It Makes (New York: Holt, Rinehart, and Winston,
1967), pp. 283f.
[49]
Gabriel Vahanian, Wait Without Idols (New York: George Braziller, 1964), p. v.
[50]
Philip Rieff, The Triumph of the Therapeutic: Uses of Faith After Freud (New York: Harper and Row, 1966), p. 4.
[51]
Jacques Ellul, The Betrayal of the West, trans. Matthew J. O'Connell (New York: Seabury, 1978), p. 179.
[52]
Eliot Slater, “Health Service or Sickness Service,” British Medical Journal, 1971, no. 4, p. 735.
[53]
Donella Meadows, et al., The Limits to Growth, 2nd ed. (New York: Universe Books, 1974), p. 125.
[54]
Raymond S. Duff and A.G.M. Campbell, “Moral and Ethical Dilemmas in the Special Care Nursery,”
New England Journal of Medicine, vol. 289, no. 17, Oct. 25, 1973, pp. 890ff.
[55]
Millard Spencer Everett, Ideals of Life (New York: Wiley, 1954), pp. 344-47.
[56]
Jonathan R.T. Hughes, The Governmental Habit: Economic Controls from Colonial Times to the Present (New York:
Basic Books, 1977), p. 10.
[57]
John Kenneth Galbraith, The New Industrial State (Boston: Houghton Mifflin, 1969), pp. 390ff.
[58]
Joseph A. Schumpeter, Capitalism, Socialism and Democracy, 5th ed. (London: George Allen and Unwin, 1976), p. 430:
“Постоянният инфлационен натиск може да играе важна роля в евентуалното завладяване на системата на частния сектор чрез
бюрокрацията, произлизащото търкане и безизходното положение приписано на частния сектор и използвано като аргумент за
по-нататъшни ограничения и предписания.”
[59]
Nicholas Berdyaev, The Fate of Man in the Modern World, trans. Donald A. Lawrie (London: Student Christian
Movement Press, 1935), p. 105.
[60]
Dorothy Sayers, Creed or Chaos (New York: Harcourt, Brace, 1949), p. 41.
[61]
Herbert Butterfield, Christianity and History (London: Collins, Fontana, 1957 [1949]), pp. 75f.
[62]
Reinhold Niebuhr, Faith and History: A Comparison of Christian and Modern Views of History (New York:
Scribner's, 1949), pp. 111, 153f.; Маколи и Тойнби виждат края на западналата Римска империя, като милостиво
освобождение, “щастлив край.” Toynbee, A Study of History, vol. 1, p. 362. За осъждението, като изява на
Божествената любов, see above, ch. 1.
[63]
Aleksandr I. Solzhenitsyn, The Gulag Archipelago, 1918-1956: An Experiment in Literary Investigation, trans.
Thomas P. Whitney (New York: Harper and Row, 1973), vol. 1, p. 161.
[64]
Anna Eleanor Roosevelt, “The Minorities Questions,” Christianity Takes a Stand: An Approach to the Issues of
Today, ed. William Scarlett (New York: Penguin, 1946), p. 72.
[65]
Aldous Huxley, Brave New World Revisited (New York: Harper and Row, 1965 [1958]), p. 1. Тогава все още мисли,
че Прекрасният нов свят е много по-вероятно последствие, отколкото възгледа на Оруел в 1984, до голяма
степен заради края на сталинизма в СССР и защото вярва, че подпомагането е по-ефикасно от терора. Но след смъртта му
през 1963, интелектуалният провал на бихейвиоризма и възраждането на тероризма, както индивидуално, така и държавно,
е направил Оруел по-правдоподобен.